Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Innowica 2018 (XI edycja)


Za nami 11 edycja festiwalu, który rozpoczynał się jako małe, lokalne wydarzenie kulturalne, a stał się wielkim spotkaniem artystycznych wizji, dialogiem pomiędzy tradycją i współczesnością. Intencją organizatorów jest pokazywanie zjawisk ważnych, mówiących o uniwersalnych wartościach, uczuciach, niepokojach – i taka też była tegoroczna Innowica – bez efekciarstwa, kuglarstwa, pozerstwa. Ale po kolei ...

Hiroko Komiya /Japonia/ (fot. Anton Grosch)

Festiwal rozpoczął się tradycyjnie w czwartek Bożego Ciała koncertem współorganizatorów – artystycznego kolektywu Nowica 9. Bez ich zaangażowania i serca, które wkładają w pomoc oraz organizację – trudno by było wyobrazić sobie to wydarzenie. Wieczorną część otworzył spektakl Teatru Słowo i Głos z Ukrainy prowadzonego przez Natalię Połowynkę. Spektakl „Wesele” to część większego projektu pod nazwą „Sad pieśni boskich”. I rzeczywiście widzowie byli uczestnikami misterium, które przeniosło wszystkich na wyższy poziom percepcji.

Teatr Słowo i Głos /Ukraina/ (fot. Peter Beym)

Pierwszy dzień zakończył się muzycznym performance’em grupy Oranżada okraszonym rewelacyjnymi projekcjami multimedialnymi w wykonaniu Krzysztofa Owczarka (Cinemanual). To chyba jedyna w Polsce grupa nawiązująca do tradycji muzycznej psychodelii lat 60-tych i początku 70-tych.

Walny Teatr (fot. Anton Grosch)

Piątkowe wydarzenia otworzył spektakl „Noe” w wykonaniu Walny Teatr. Adam Walny, założyciel teatru – to artysta osobny, wymykający się wszystkim stereotypom i zaszufladkowaniu. Zbudowane przez niego machiny, mechanizmy i lalki przywołują akcje szalonych surrealistów i dadaistów. „Noe” w abstrakcyjny sposób nawiązywał do tradycji biblijnej –  opowiadał o dyrygencie odgrywającym partyturę pod nazwą „Potop” oraz perypetiach związanych z jej odegraniem. Po zakończeniu spektaklu odbyły się warsztaty teatralne prowadzone przez Beatę Żaczek. Oblegane przez gromadę dzieci uczyły je jak np. wykonać samodzielnie lalki i jak w tym procesie uruchomić własną wyobraźnię. Po warsztatach mieliśmy przyjemność oglądać prace świetnego malarza pochodzącego w pobliskich Gorlic – Arka Kapłona.

Beata Żaczek - warsztaty (fot. Anton Grosch)

Pora w tym miejscu opowiedzieć oddzielnie o zjawisku, które w tym unikalnym regionie Polski – Beskidzie Niskim i w tej magicznym miejscu – Nowicy – gdzie niebo spotyka się z  ziemią, a kosmos z naturą – miało szczególny wymiar. Mowa o japońskiej sztuce butoh. Intencją organizatorów od dłuższego czasu było zaprezentowanie tego nurtu, który właśnie poprzez nawiązanie kontaktu z naturą poszukuje Sacrum, ukrytego w człowieku. Stało się to możliwe dopiero w tym roku za sprawą mistrza butoh Atsushi Takenouchiego i towarzyszącej mu mistrzyni dźwięków Hiroko Komiya – twórców drogi Jinen Butoh. Mistrz Atsushi poprowadził również warsztaty, które rozpoczęły się w czwartek. Piszę to jednak w kontekście tego dnia ponieważ w piątek miało miejsce kolejne wydarzenie – spektakl „Kanabasis” teatru Limen Butoh założonego i prowadzonego przez Sylwię Hanff, bez której pomocy w ogóle nie byłoby możliwe zaprezentowanie butoh w Nowicy.

Teatr Limen Butoh (fot. Peter Beym)

Atsushi Takenouchi - warsztaty butoh (fot. Anton Grosch)

Atsushi Takenouchi - warsztaty butoh (fot. Peter Beym)

Kolejnym wydarzeniem była prezentacja filmu animowanego „Magiczna piszczałka” stworzonego przez Michała Tumelę. Oparty na kaukaskim eposie film o herosach Nartach stworzony został „analogowo” bez zastosowania wszechobecnych dzisiaj technik komputerowych.

"Magiczna piszczałka" (fot. Peter Beym)

Po zakończeniu pokazu mieliśmy przyjemność gościć krakowski Teatr Mumerus ze spektaklem „Tajemnik” pełnym absurdalnego humoru i fantastycznych rekwizytów. To kolejne podczas tegorocznego festiwalu przedstawienie opowiadający o pełnym tajemnic człowieku i niewytłumaczalnych zjawisk, które obecne są w naszym życiu.


Teatr Mumerus (fot. Wacław Bugno)

"Ciekawy, zaskakujący, oryginalnie pomyślany festiwal w łemkowskiej wsi. Przybysze z całej Polski i z kawałka świata, różnorodny repertuar... Graliśmy na ganku starej stodoły, zaczynając spektakl zaraz po zachodzie słońca, a kończąc już w mroku. Wyrazy uznania dla ekipy festiwalu i pana Piotra Bussolda, kierownika artystycznego" - Wiesław Hołdys, Teatr Mumerus

Na zakończenie teatralnej części dnia w późnych godzinach wieczornych wystąpił dwukrotnie ze spektaklem „Pieśni z Requiem” wg Hanocha Levina w reżyserii młodego Macieja Gorczyńskiego. Wieczorną część dnia trwając do świtu kolejnego było spontaniczne jam session ma muzycznej scenie.

Teatr Barakah (fot. Peter Beym)

Trzeci dzień festiwalu rozpoczęły warsztaty, które w oryginalny sposób pokazały młodym widzom jak można spojrzeć na historię Łemkowszczyzny będąc jednocześnie jej uczestnikiem. Następnie wystąpił, znany z poprzedniej edycji, Teatr Ubogi Relacji z Sopotu. To spontaniczny projekt podopiecznych Środowiskowego Domu Samopomocy. Zespół tworzą osoby niepełnoprawnością, które poprzez sztukę pracują nad własną ułomnością i przekraczają powszechny w społeczeństwie stereotyp osoby niepełnosprawnej jako osoby drugiej kategorii. W tym roku zaprezentowali spektakl „6 kroków na południe” w reżyserii Jacka Spicy.

Teatr Ubogi Relacji (fot. Peter Beym)

(fot. Anton Grosch)

I ponownie wracamy do butoh i mistrza Atsushiego, który po zakończeniu warsztatów pokazał swoje autorskie przedstawienie. Bardzo trudno opisać słowami o czym był ten spektakl, bo każdemu opowiadał o czymś innym, głębokim, osobistym. Atsushi pokazał, że za pomocą prostych gestów i środków można wydobyć niesłychaną ekspresję, która wystrzeli nas na poziom transcendentalnego postrzegania rzeczywistości. Obrazy z tego przedstawienia na długo pozostaną w pamięci widzów. Spektaklowi towarzyszyła Hiroko Komiya – dopełniająca muzyką metafizyczności.

Jinen Butoh /Japonia/ (fot. Peter Beym)

Jinen Butoh /Japonia/ (fot. Peter Beym)

Po spektaklu butoh swój performance zaprezentował Teatr Przebudzenia „Opowieści ziemi”. Bardzo trudno było po spektaklu Atsushiego podjąć kolejne artystyczne wyzwanie, ale stworzone przez Andrzeja Sieka figury nawiązujące do archaicznych, słowiańskich wierzeń – świetnie podjęły dialog z japońską sztuką butoh.

Teatr Przebudzenia (fot. Przemek Rymwid-Mickiewicz)

Festiwal zakończył genialny spektakl „Dziady – noc pierwsza” Teatru Wierszalin z Supraśla w reżyserii Piotra Tomaszuka. Oparte na II i IV części „Dziadów” Mickiewicza przedstawienie kipiało po prostu energią, ekspresja i żywiołem. Udowodniło ono, że Mickiewicza można odczytać w zupełnie nowy i odkrywczy sposób, że „Dziady” nie są nudnym jak flaki z olejem poematem będącym drogą przez mękę dla współczesnej młodzieży. Misterium stworzone przez aktorów uświadomiło mi, że Wierszalin to chyba jeden z najlepszych w Polsce teatrów, który udowadnia, że prawdziwa sztuka i genialni aktorzy nie rodzą się tylko i wyłącznie na deskach wielkich, miejskich teatrów i serialach zatruwających ludzką świadomość. Festiwal zakończyło, podobnie jak dzień wcześniej, jam session na scenie muzycznej.


Teatr Wierszalin (fot. Wacław Bugno)

Piotr Tomaszuk /Teatr Wierszalin/ (fot. Anton Grosch)

"Tegoroczny Festiwal Innowica pełen był naprawdę mocnych wydarzeń. Wspaniały Atsushi Takenouchi, poruszający Teatr Kanabasis, delikatny lwowski "Słowo i głos", niezwykle organiczne i fizyczne "Opowieści ziemi" Andrzeja Sieka, aż trudno wszystkich wymienić. Były też dziurkowe warsztaty Anna Woźniak. Festiwal zakończył się z przytupem "Dziadami" teatru Wierszalin. Długo będziemy wspominać. Chwała i sława organizatorom!" - Joanna Sarnecka, Opowieści z Walizki

(fot. Przemek Rymwid-Mickiewicz)

Osobiście trudno mi pokusić się na podsumowanie tegorocznej edycji. Każdy festiwal jest inny. 11 edycja na pewno jest drogowskazem pokazującym kierunek, w którym powinniśmy zmierzać – prezentacji spektakli ważnych, wymagających i pozostawiających ślad w głowach i sercach publiczności. Zapraszamy do obejrzenia filmu, który w niewielkim stopniu oddaje atmosferę wspomnianych wydarzeń. I mamy nadzieję, że do zobaczenia ...

Piotr Bussold



PROGRAM

31.05 (czwartek)
17.00 - Nowica 9 (scena muzyczna Nowica 9)
20.00 - Teatr Słowo i Głos "Wesele" /Ukraina/ (Sarepta)
22.00 - Oranżada (scena muzyczna Nowica 9)

01.06 (piątek)
11.00 - Walny Teatr "Noe" (Sarepta)
15.00 - wernisaż malarstwa Arka Kapłona (świetlica wiejska)
16.00 - Teatr Limen Butoh  „Kanabasis. Szepty i kości” (Nowica 9)
18.30 - pokaz filmu "Magiczna Piszczałka" (świetlica wiejska)
20.30 - Teatr Mumerus "Tajemnik" (Sarepta)
22.00 - Teatr Barakah „Pieśni z Requiem” (Nowica 9)
23.00 - Jam session** (scena muzyczna Nowica 9)

02.06 (sobota)
13.00 - Teatr Ubogi Relacji „6 kroków na południe” (Sarepta)
15.00 - Atsushi Takenouchi & Hiroko Komiya "Jinen" /Japonia/ (Nowica 9)
18.00 - Teatr Przebudzenia „Opowieści ziemi” - Andrzej Siek (Nowica 9)
20.30 - Teatr Wierszalin "Dziady -  noc pierwsza" (Sarepta)
22.00 - Jam session** (scena muzyczna Nowica 9)

** zespoły: Jaźna, Emu On The Road, The Little Boy, Chmura Oorta, Trip Chłopy, Pol-Skilen, Ankh, Andromeda Space Ritual, Erscheinung, Zofia B. (harmonogram i składy improwizowane)

Wydarzenia towarzyszące:
  • warsztaty Butoh 31.05 (13-16) - zbiórka w Sarepcie, 01.06 (12-16), 02.06 (10-12)
  • warsztaty teatralne - do lat 8 (Beata Żaczek): 01.06 (13-16) - Sarepta
  • warsztaty artystyczne - od lat 8 (Anna Woźniak): 02.06 (10-13) – Sarepta
  • warsztaty animacji (Michał Tumela - Białoruś): 01.06. (17 – 18) – świetlica wiejska
  • projekcje aktywne Cinemanual (Krzysztof Owczarek) – podczas koncertów (Nowica 9)

Brak komentarzy: